23/03/2016 : Projection-débat autour du documentaire Les indignés de Tokyo, Tell the Prime Minister

Projection-débat autour du documentaire

Les indignés de Tokyo, Tell the Prime Minister

Présentation et projection, suivies d’un débat avec Oguma Eiji, metteur en scène, réalisateur et scénariste, Mercredi 23 mars 2016, 14h-17h, Université de Lille Sciences Humaines et Sociales, Bâtiment B, Amphi B7.

Les indignés de Tokyo, Tell the Prime Minister

首相官邸の前で

(2015, 109 mn, présentation officielle au Festival International du documentaire de Yamagata 2015)

Film en japonais, sous-titré en français par Catherine Cadou

Documentaire d’OGUMA Eiji, Professeur de sociologie historique à l’Université Keiô

Présentation :

After "Occupy Wall Street"in New York, and before the "Umbrella Revolution" in Hong Kong, 200 thousand people surrounded the Prime Minister’s office in Tokyo for an anti-nuclear demonstration. However, this incident was not reported extensively by the media and subsequently went unnoticed by the world.

This documentary film captures the anti-nuclear protests in Tokyo after the Fukushima nuclear incident in March 2011. The theme of the film is the crisis that democracy faces, and the reconstruction of democracy. Video recordings cited in the film show the terrifying experiences of the nuclear disaster, anti-nuclear demonstrations, speeches, and the official meeting between activists and the Prime Minister.

A groundbreaking film created in a unique and unprecedented manner.

Oguma Eiji is a professor of Faculty of Policy Management at Keio University in Tokyo. His researches cover the national identity and nationalism, colonial policy, democracy thoughts and social movements in modern Japan from the view of historical sociology. He has earned 6 prizes for his published works in Japan. He has participated and gained credibility in anti-nuke movement in Tokyo after Fukushima incident. This is his first film work which was completed by cooperation of many activists and voluntary filmers.

Site officiel du film : ici

Entrée libre dans la limite des places disponibles

Co-organisé par le Centre d’Études Japonaises (CEJ) de l’INALCO et le Centre de Recherche sur les Civilisations de l’Asie Orientale (CRCAO) de l’Université Paris Diderot, l’Ecole Normale Supérieure de Lyon, l’Institut d’Asie Orientale de Lyon et la Section des Études Japonaises de l’UFR LLCE de l’Université de Lille

Avec le concours de l’Université Libre de Berlin.

Contact : noriko.berlinguez-kono@univ-lille3.fr